Klik op een tip.

Meer waardevolle tips

Tip 1 - Hoera, een nieuwe klant!

U heeft een nieuwe klant en bent helemaal blij. Maar moet u dat wel zijn? Het verbaast mij hoe vaak bedrijven blindelings op verhalen vertrouwen en geen informatie zoeken over hun nieuwe zakenrelatie. Vertrouwen is prachtig, maar wordt helaas ook vaak beschaamd.

Het is dus zo gek nog niet om vooraf meer informatie over uw nieuwe klant in te winnen. Een visitekaartje is zo gedrukt, maar is uw nieuwe klant ook ECHT een bestaand en actief bedrijf?

Vooraf informatie inwinnen kan een hoop ergernis besparen. Deze checklist helpt u hierbij.

  • Staat uw nieuwe klant ingeschreven bij de Kamer van Koophandel? BV’s moeten jaarcijfers bij de Kamer van Koophandel deponeren. Vraag deze op.
  • Heeft u nieuwe klant een geldig BTW nummer?
  • Heeft uw nieuwe klant een website? Dat is in deze tijd toch wel een vereiste.
  • Ga ook via google op onderzoek uit. Is uw nieuwe klant gemakkelijk te vinden? Kunt u referenties vinden? Vindt u makkelijk een telefoonnummer van uw nieuwe klant, of zijn de nummers afgeschermd? Het zal u verbazen bij hoeveel vorderingen de debiteur zeer moeilijk of zelfs niet is te achterhalen.
  • Check het fysieke adres van je nieuwe klant via Google maps.
  • Over een nieuwe klant weet u in de regel vrij weinig. Met een kredietwaardigheidsrapport krijgt u toch nét iets meer informatie over uw nieuwe klant. Er zijn verschillende bedrijven waar u zulke rapporten kunt opvragen.

Het lijken simpele tips, maar ik heb ik de afgelopen jaren regelmatig “Jeetje, had ik dat maar eerder geweten…” van mijn klanten gehoord.

Ik hoop dat ik u met deze informatie problemen kan besparen.


Maak gebruik van ons online-incassosysteem. Dat is efficiënt en voor ons tijdbesparend.
Deze tijd gebruiken wij dan weer voor het incasseren van uw vordering.